Saturday, June 7, 2014

Anea - For Kreativ Scrapping

For en tid siden ble jeg spurt om å lage en layout til Kreativ Scrapping. Det skulle være med blomster. Her er beskrivelsen min av layout. 

Jeg er en typisk hvit cardstock scrapper og det er fordi jeg liker kontraster og fordi jeg synes at bildene mine kommer best fram med en hvit bakgrunn. Men med bare scrappark og bilder synes jeg det blir litt kjedelig, så jeg leker meg litt med farger. Jeg pleier å si at jeg driver med mixed media light, med vekt på light fordi mitt hovedfokus er ikke mixed media. Jeg driver ikke med det for teknikkens skyld som mange, jeg synes bare ulike teknikkprodukter kan fremheve de andre materialene jeg har valgt å bruke.




På denne layouten har jeg brukt en slags vannfargeteknikk for å lage bakgrunnen. Ofte bruker jeg cleargesso+vannpensel+mist for å lage bakgrunner, men denne gangen har jeg brukt gelatos men med samme teknikk. Jeg begynte med clear gesso – du vil kanskje spørre deg hvorfor jeg ikke har brukt vanlig hvit gesso og dette er grunnen. Det er nemlig ganske stor forskjell mellom den klare og den hvite gessoen. Mens den hvite gessoen blir ganske glatt på hvit cardstock og også blir ganske gul på vanlig hvit cardstock og i tillegg så glir på en måte farger med vann av gessoen så har cleargesso motsatt effekt. Clear gesso blir ganske ru på den hvite cardstocken og fargen blander seg bra med cleargessoen,men uten å fest seg på cardstocken. Fargen fester seg altså bra, men tape og noen limprodukter fester seg IKKE bra oppå.



Tilbake til teknikken. Jeg tegnet litt med gelatospennen på et 10x15 stort område og sprayet vann og brukte vannpensel for å spre fargen utover. Tørket av vannet med litt papir for å fjerne overflødig vann. Når alt hadde tørket fant jeg frem flere ulike stensiler og brukte rosa og svart distress ink sammen med stensilene. Jeg velger ofte å bruke distress ink eller andre stempeldyner sammen med stensiler for å få bedre kontroll med fargebruken og for å få et litt mer dempet intrykk enn med spray av mist eller akrylmaling. Deretter tryppet jeg med ulike farger av mist her og der.



Neste stadium er lag på lag. Jeg har brukt ark fra en 6x6 paper pad og to ark fra et Amy Tangerine Plus one Projekt Life Minikit. Jeg bruker i stor grad nesten bare 6x6 paper pad når jeg scrapper da jeg sjelden trenger å fylle ut et hele arket og fordi jeg synes mønstrene oftere er finere når de er små enn når de er store som på et 12x12 ark. Jeg klippet ut arkene i litt ulike størrelser og stiftet de til bakgrunnen. Har man mange lag så spiller det ganske liten rolle hvordan man klipper det ut, men en god ide er å ikke ha alt for mange supersterke farger rett bak bildet – slik at det ikke forsvinner. For det er jo bildet du vil vise frem ikke nødvendigvis hvor kule ting du har kjøpt. Det er derfor jeg ofte har lyse ark eller doily rett under bildene mine for å dempe litt før jeg har sterkere farger på papiret. Til slutt avsluttet jeg med litt litt nye og gamle Primablomster i de fargene jeg har valgt på papirene. Jeg liker også å ha litt enamel dots, små trechipboard som disse fra Wycinanka og litt andre smådetaljer.

Materialer:
Papir: American Crafts - Amy Tangerine plus one 6x6 paper pad; Plus One mini kit.
Pynt: Glitz - stickers, Prima - blomster, Wycinanka - stjernechipboard, washitape, Crate Paper - chipboardramme, American Crafts - stickers, Studio Calico - Enamel dots og Wood veneer.
Utstyr: Tim Holtz - Stars stensil, Measured stensil, Honeycomb, Studio Calico - Mr Huey Mist, Distress ink - Pink Raspberry, Black soot.

No comments:

Post a Comment