Friday, March 16, 2012

Art journaling debut

När jag fick hem She Art pappren från Pink Paislee i veckan kände jag att det nog var läge för att göra debut när det gäller Art journaling.





 Jag är inte en som orkar gå onlinekurser, jag har aldrig varit på någon workshop och jag orkar inte titta på YouTube filmer så jag surfade bara rundt lite på Pinterest för att få lite inspiration för att komma i gång.  Jag letade en gammal bok i bokhyllan, började limma fast många sidor för att få det hårdare, rev ut lite i mellan för att det inte ska bli så tjock. Det syns ju inte att jag har rivit ut sidor för på båda sidorna limmade jag fast boksidorna.

Jag försökte mig på lite flera bakgrunder, men  fastnade för en när jag hade bara använt gesso och lite röd mist. När man jobbar med gesso är det smart att ha en svamp till exempel för att smeta ut gesso med, men det hittade jag inte, så jag tog en våtserviett och smetade ut med och torkade bort där jag tyckte det blev för mycket färg. Gesso är också bra att "limma" pappren med för man vill ha de stiva för att det ska vara enkelt att jobba med.   Det tar lite tid att torka, så det är bra med lite saker för att sätta fast sidorna så de inte går i hop. Embossingfön går ju att använda för att speeda upp torktiden lite, men tänk på att det lätt blir bubblor.




Jag har använt lite olika typer av färg på min art journaling och både stämplar coh masker. På bilden ovanför ser ni att jag har använt en Tim Holtz stämpel där jag har embossad motivet, det gula och glansiga.  De svarta stjärnorna är en mask där jag har använt en svart distress dyna. Under det en bokstavsmask där jag har använt en av vinterdistressdynorna för att få den gråa färgen. Lovehjärtat är också färglagt med distress ink med en mask.  Fjärilarna är utstansade av She Art papper.  De svarta strecken är ritade med sprit-penna.




Här har jag stämplat med en annan Tim Holtz stämpel med Black soot distress dynan och figurklippt She Art papper


Det gröna och rosa är stämplat med Tim Holtz stämplar medan de små svarta stjärnorna är distressade med svart distress ink.




Längst ner till höger har jag använt den gröna Vinterdistressdynan för att göra bokstäver. Ovan på det använt två olika hjärtan från en 6x6 mask. Igen spritpenna runt kanterna.

Material Scrap-Perra
Mönstrade papper: She Art - Courage, (gula och röda), She Art - Hope(nede till vänster), She Art - Truth (orden), She Art - Leap (det gröna) (Kommer snart i webshoppen. Titta hos Pink Paislee)
Masker: Crafters Workshop - 6x6 Template - Cursive Alphabet, Crafters Workshop - 6x6 Template - Mix & Match Hearts
Färg: Ranger - Studio - Gesso Vit, Tattered Angels-Glimmer Mist- Red-Nosed Reindeer 2oz
Stämplar: Tim Holtz-Cling Mount Sets- Bitty Grunge
Stämpeldynor. Staz On - Fuchsia PinkTim Holtz - Distress Ink Pad - Winter 2011 (alla tre), Distress Ink - Black Soot

1 comment: